Met een eigen horecaonderneming is de kans groot dat je ook personeel in dienst hebt. Personeel is natuurlijk erg belangrijk binnen een horecazaak en het is logisch dat je daarom goed voor jouw personeel wil zorgen. We zetten daarom een aantal tips voor je op een rij hoe je goed voor jouw horecapersoneel kunt zorgen.
Tip 1: Salarisadministratie op orde
Met personeel in dienst heb je natuurlijk te maken met salaris. Het personeel moet hun salaris op hetzelfde tijdstip, iedere maand, op hun bankrekening krijgen. Als horecaondernemer kan het zijn dat je het soms te druk hebt om je te richten op de salarisadministratie, terwijl je tegelijkertijd natuurlijk wel jouw werknemers tevreden wil houden door iedere maand hun salaris op tijd uit te betalen.
Gelukkig zijn er genoeg manieren om ervoor te zorgen dat je de salarisadministratie op orde kunt houden. Zo kun je het bijvoorbeeld uitbesteden. Loonadministratie horeca is in dit geval een goede tip: zij doen alles voor je omtrent de salarisadministratie, zodat jij je hier geen zorgen meer over hoeft te maken. Bovendien werkt alles online op een plek: je kunt hier loonstroken inzien, contracten bekijken en meer wat te maken heeft met de salarisadministratie.
Tip 2: Een heldere personeelsplanning
In jouw horecazaak heb je waarschijnlijk verschillende mensen in dienst. Het is belangrijk dat jouw personeel ook genoeg uren kan draaien, maar dat het ook goed is verdeeld. Bovendien heb je in een horecazaak natuurlijk te maken met onregelmatige werktijden en daardoor ook onregelmatige diensten.
Grip op de personeelsplanning is daarom een must, zowel voor jouzelf als voor jouw personeel. Ook dit kun je weer uitbesteden: met personeelsplanning horeca is het maken van een rooster een eitje. Jouw medewerkers kunnen hier zelf de beschikbare uren doorgeven. Ze hebben hierdoor voor een groot deel zelf hun uren in de hand, waardoor het maken van een planning erg eenvoudig is én je jouw medewerkers tevreden kunt houden.
Tip 3: Waardering laten zien
Een andere manier om jouw werknemers tevreden te houden, is door te laten zien dat je hen waardeert. Je kunt jouw waardering laten zien op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een compliment over het goede werk dat ze hebben verricht.
Je kunt het natuurlijk ook groter aanpakken, door een leuk uitje met het team te organiseren. Naast werken wil je natuurlijk met jouw team ook eens kunnen ontspannen. Bovendien is het organiseren van een uitje ook een goede manier om elkaar beter te leren kennen. Fijn als je bijvoorbeeld nieuwe werknemers hebt aangenomen.
Tip 4: Een fijne werksfeer
Het is belangrijk dat jouw personeel zich op hun gemak voelt in de horecazaak. Zorg er daarom voor dat er een fijne werksfeer hangt. Het vorige punt, waardering laten zien, kan hiervoor natuurlijk ook zorgen. Ook kun je op andere manieren een fijne werksfeer creëren. Dit kun je bijvoorbeeld verwezenlijken door transparant te zijn naar elkaar. Vertel wat er gaande is in de horecazaak en communiceer ook altijd met jouw personeel, zorg ervoor dat je hen erbij betrekt. Daarnaast is respect op de werkvloer natuurlijk ook een absolute must.
Tip 5: Evaluatiegesprek
Om voort te borduren op het feit dat communicatie zo belangrijk is, is het misschien een tip om ook eens te denken aan evaluatiegesprekken. Dit soort gesprekken klinken misschien erg zwaar, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zie het als een moment waarbij jullie de tijd krijgen om het een en ander met elkaar te kunnen bespreken.
Tijdens zo’n gesprek kan jouw medewerker zijn of haar hart luchten naar jou. Dit is namelijk het moment om duidelijk met elkaar te communiceren en te vertellen wat er goed of minder goed gaat, zodat er ook naar een oplossing kan worden gezocht. Dit soort gesprekken kunnen er ook voor zorgen dat de medewerkers zich juist gezien voelen, en dat kan natuurlijk een positief effect hebben.